Articles in Scientific Journals
Araújo, Marta (2022), "Islamophobia in Portugal, beyond the national register", ReOrient: The Journal of Critical Muslim Studies, 7, 1, 46-71
Araújo, Marta (2021), "Notes on racism, democracy, and research - Reactionary Democracy Symposium", Ethnic and Racial Studies, 44, 13, 2399-2407
Araújo, Marta (2020), "Os "compridos narizes" dos portugueses: Expo'98, manuais escolares e história em multiperspectividade.", Língua-lugar : Literatura, História, Estudos Culturais, 1, 66-85
Araújo, Marta (2019), "À procura do 'sujeito racista': a segregação da população cigana como caso paradigmático", Cadernos do Lepaarq, XVI, 31, 147-162
Araújo, Marta (2018), "As narrativas da indústria da interculturalidade (1991-2016): Desafios para a educação e as lutas anti-racistas", Investigar em Educação - Revista da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, II Série, 7, 9-35
Araújo, Marta; Rodrigues, Anabela (2018), "História e memória em movimento: escravatura, educação e (anti-)racismo em Portugal", Revista História Hoje, 7, 14, 107-132
Pereira, Amilcar A.; Araújo, Marta (2017), "Race, History and Education in Brazil and Portugal: challenges and perspectives (Translated work)", Educação & Realidade, 42, 1, 1-22
Maeso, Silvia; Araújo, Marta (2017), "The (im)plausibility of racism in Europe: policy frameworks on discrimination and integration", Patterns of prejudice, 51, 1, 26-50
Maeso, Silvia; Araújo, Marta (2017), "The semantics of (anti-)racism in the governance of non-Europeanness: an introduction", Patterns of Prejudice, 51, 1, 1-8
Matos, Cristina; Araújo, Marta (2016), "Tempos e Contratempos do (Antir)Racismo no Brasil e em Portugal: uma introdução", Política & Trabalho - Revista de Ciências Sociais, 44, Janeiro/Junho, 13-25
Araújo, Marta (2016), "A very 'prudent integration': white flight, school segregation and the depoliticization of (anti)racism", Race, Ethnicity and Education, 19, 2, 300-323
Araújo, Marta (2016), "Adding without stirring: narratives on the African struggles for national liberation in Portugal 40 years after the independences (Adicionar sem agitar: narrativas sobre as lutas de libertação nacional africanas em Portugal nos 40 anos das independências)", Revista Desafios, 3, 33-56
Araújo, Marta; Maeso, Silvia (2013), "A presença ausente do racial: discursos políticos e pedagógicos sobre História, 'Portugal' e (pós-)colonialismo", Educar em Revista, 47, 145-171
Araújo, Marta; Maeso, Silvia (2012), "History textbooks, racism and the critique of Eurocentrism: beyond rectification or compensation", Ethnic and Racial Studies, 35, 7, 1266-1286
Araújo, Marta; Silvia, Maeso (2012), "Potere, sapere e "razza". Appunti di ricerca sull'eurocentrismo e sulla (ri)produzione della storia nei manuali", Zapruder - Rivista di storia della conflittualitá sociale, 29, 118-122
Araújo, Marta; Maeso, Silvia (2010), "Explorando o eurocentrismo nos manuais portugueses de História (Exploring Eurocentrism in Portuguese History Textbooks)", Estudos de Sociologia (UNESP, Brasil), 15, 28, 239-270
Araújo, Marta (2009), "A Fresh Start for a 'failing school'? A qualitative study", British Educational Research Journal, 35, 4, 599-617
Araújo, Marta (2007), "'Modernising the comprehensive principle': selection, setting and the institutionalisation of educational failure", British Journal of Sociology of Education, 28, 2, 241-257
Araújo, Marta (2005), "Disruptive or disrupted? A qualitative study on the construction of indiscipline", International Journal of Inclusive Education, 9, 3, 241-268